Specialklasserækkens profil

Specialklasserække Hafnia er en specialskole under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune. Der undervises i henhold til folkeskoleloven, men med udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger.

Skolen er normeret til 70 elever og organiseret i 5 klasser, og der er et personale på ca. 20 lærere og pædagoger.

Skolen har til huse på Skolen på Strandboulevarden, Strandboulevarden 47, 2100 København Ø.

Målgruppe

Eleverne er sårbare børn og unge i 6. til 9.klasse i alderen (13 – 17 år), der endnu ikke har opfyldt deres undervisningspligt, og som har behov for et særligt tilbud i specialundervisningsregi for at kunne tage folkeskolens 9. klasses prøve. Eleverne er vurderet til at befinde sig inden for normalområdet.

Eleverne er desuden ofte karakteriseret ved at have funktionsnedsættelser inden for autismeområdet, de kan have specifikke indlæringsvanskeligheder samt være lettere udfordret kognitivt. Mange af eleverne er sårbare overfor stress, og en del har opmærksomheds- og koncentrationsproblemer.

Eleverne har ofte oplevet faglige og sociale nederlag i almenområdet. Herudover er mange af eleverne præget af en skolehistorik med højt fravær i almenskolen, samt flere skoleskift. Det har medført, at eleverne er præget af, at de føler sig utrygge og mistrives i store undervisningsmiljøer og har vanskeligt ved at rumme de faglige og sociale krav.

Eleverne kan have været udsat for voldsomme ændringer af deres livsbetingelser for eksempel alvorlig sygdom eller død i familien, konfliktfyldte skilsmisser eller misbrug i familien. Eleverne kan fremstå generte og indadvendte, sårbare for stress, eller have vanskeligheder med fokus og koncentration,

Skolen modtager ikke unge, der har en stærkt fysisk udadreagerende adfærd.

Størstedelen af skolens elever visiteres fra en af kommunens almene folkeskoler. En mindre del visiteres fra privatskoler, andre specialskoler eller fra et dagbehandlingstilbud.

Undervisningsmiljø

På Specialklasserække Hafnia er der fokus på at gøre elevernes skoledag overskuelig, tryg og forudsigelig. Personalet lægger meget stor vægt på at skabe gode relationer til alle eleverne, idet dette er vigtigt for at skabe et godt og trygt læringsings- og udviklingsmiljø for eleverne. Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger, men foregår i et fællesskab med andre elever, således at eleverne får mulighed for at udvikle sig socialt og danne sociale relationer til hinanden.

Elevernes faglige niveau og forudsætninger kortlægges, og der laves en plan for elevernes faglige og personlige udvikling. Elevplanen skal afspejle den rette balance i at udfordre og motivere eleverne, samtidig med at der tages hensyn til deres sårbarhed og problemer.

Læs mere om skolens undervisning under menupunktet: Fag og læring.

Fritidstilbud

Der er ikke tilknyttet et særligt fritidstilbud til specialklasserækken. Eleverne kan benytte de eksisterende klubtilbud i Københavns Kommune.