Familiekursus - hvad er det?

Et forløb hos Familiekurserne har det mål, at forældre til elever i skolemæssige vanskeligheder får redskaber til og deltager i en proces der bevirker, at eleverne får et bedre skoleliv og kan inkluderes i de børnefællesskaber, de er en del af. Et forløb hos Familiekurserne varer 16 uger, hvor familien deltager to dage om ugen kl. 8-15. For de familier der har svært ved afse tid til to ugentlige kursusdage, tilbyder vi et 16 ugers kursusforløb på en enkelt dag ugentligt kl. 8-14. Derudover skal man regne med at afsætte tid til deltagelse i de netværksmøder og familiesamtaler der ligger i løbet af kurset.

En del af kurset foregår i klassen, hvor klassens lærere og lærerne fra Familiekurserne i samråd med forældrene stiller skarpt på de sammenhænge eleven indgår i. Dette foregår med baggrund i den systemiske og narrative tænkning, der er en del af Familiekursernes teoretiske forankring.

Efter aktivt kursus er der en opfølgningsperiode på 6 måneder, hvor indholdet bliver aftalt mellem skole, familie og Familiekurserne. Det kan være netværksmøder, familiesamtaler, observation, sparring med lærere/pædagoger, klasseindsatser, etc.

Her er en informationsfolder hvor du kan læse mere om Familiekurserne

Familiekurserne kan hjælpe med at:

• Sætte gang i en udvikling, der skaber forandring
  • Samle netværket omkring skole/elev/familie og koordinere den fælles indsats
  • Opstille relevante faglige, sociale og personlige udviklingsområder og mål for eleven, herunder nye og bedre kontaktstrategier
  • Belyse temaer og mønstre i familien, som kunne blokere for forandring og udvikling for eleven
  • Opstille handleplaner og justere og ændre dem når det er aktuelt og nødvendigt
  • Skabe et fælles udviklende læringsrum for familien med henblik på at forbedre samspillet og relationsdannelsen
  • Foreslå konkrete tiltag i samarbejdet mellem skole og forældre
  • Foreslå konkrete tiltag som kunne ændre og forbedre samarbejdet imellem elevens forældre
  • Vejlede lærere og pædagoger på elevens skole og fritidstilbud
  • Lave handleplan for og deltage i opfølgningsperioden

Målgruppe

Kurserne er målrettet elever i alderen 6-15 år. Elever fra folkeskoler og specialskoler i Københavns Kommune kan henvises til Familiekurserne.

Tilbuddet er for:

• Elever der mistrives
  • Elever der reagerer med uhensigtsmæssig adfærd i skolen eller på fritidstilbuddet
  • Elever der er sårbare
  • Elever der har svært ved forandringer
  • Elever der reagerer impulsivt

Henvisningen sker via skema her på hjemmesiden.

Tankerne bag

Familiekurserne har en systemisk og narrativ referenceramme og bygger på begreberne fælles ansvar og indsats, hvor alle involverede samarbejder om at skabe en positiv forandring og udvikling omkring eleven for at sikre inklusion og et bedre skoleliv.

Familiekurserne er inspireret af Marlboroughmetoden, som kort bygger på, at familier hjælper familier.

Læs mere om familiekurserne under de andre menupunkter.