Læring og fag

Fag og indhold

På Specialklasserække Hafnia tilbydes de samme fag som i den almene folkeskole, og eleverne forberedes til at afslutte deres skolegang med 9. klasse prøve præcis som elever i folkeskolen. Der undervises i henhold til folkeskoleloven, men der tages udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger.

Eleverne er vurderet til at befinde sig intellektuelt inden for normalområdet, og de har det bedst i et skolemiljø, der er overskueligt, og hvor der ikke er så mange elever, klasser og voksne at forholde sig til.

Personalet lægger meget stor vægt på at skabe gode relationer til eleverne, idet dette er vigtigt i forhold til at skabe et godt og trygt undervisningsmiljø, hvor eleverne kan udvikle sig fagligt og socialt. Vi arbejder med fokus på at hjælpe eleverne til at blive bedre til at mestre de ting, som de har svært ved, samtidig med at vi værdsætter, anerkender og videreudvikler de kompetencer, som eleverne allerede har.

Det er vores erfaring, at eleverne profiterer af at være i et læringsfællesskab. Det styrker eleverne fagligt og socialt, men understøtter i høj grad også udviklingen af deres relationelle kompetencer. Eleverne får et nært kendskab til hinanden, og de lærer at være sammen i et fællesskab, hvor der skal være plads til alle.

Form og rammer

Undervisningen foregår i tidsrummet mellem 8.00 og 16.00. Eleverne har et fast skema, hvor fag og andre faglige aktiviteter ligger fast. Hvis der er afvigelser fra skemaet, vil det så vidt muligt være indskrevet i ugeplanen.

Undervisningen tilrettelægges, så det er tydeligt for eleverne, hvad de skal lære, og vi gør os umage med at strukturere det faglige indhold, så eleverne får lettere ved at fastholde deres opmærksomhed og koncentration, så de kan tilegne sig viden og færdigheder inden for fagene. Vi tilstræber, at der er bevægelse hver dag, da det understøtter elevernes læring. Bevægelse kan foregå i forbindelse med anden faglig undervisning.

Der er som regel to eller tre voksne til stede i undervisningen, så vi har mulighed for at være tæt på eleverne og hjælpe dem med det, der er svært, hvad enten det er af faglig eller social karakter. Alle elever har en fast kontaktlærer, og der er med jævne mellemrum individuelle samtaler med eleverne om læringsmål, elevplan og trivsel.

I 9. klasse arbejdes med prøveforberedende undervisning i alle folkeskolens fag. Vi afholder to terminsprøver, og vi undersøger, om der er behov for særlig støtte, som skal sættes i værk for at kompensere for en given funktionsnedsættelse – alt sammen ud fra de rammer, som folkeskoleloven giver.

I skoledagen er der indlagt faste pauser, og der er altid voksne til stede. I den store pause har vi voksenstøttede aktiviteter, som eleverne kan deltage i på tværs af klasserne, ligesom der er mulighed for at være i egen klasse, hvis det er sådan, eleven bedst lader op.

Eleverne har tysk som andet fremmedsprog, ønsker man fransk kan man tage det i ungdomsskolen. I 7. og 8. klasse har alle Hafnias elever Håndværk- og Design som valgfag, idet der er eksamen ved udgangen af 8. skoleår.

Hverdagen i skolen er planlagt med forudsigelighed og struktur og undervisning i de forskellige almindelige fag. Vi har også valgfag, praktik, ekskursioner og andre aktiviteter, som vi forbereder på i god tid, inden skemaet omlægges. Uddannelsesplaner, besøg og praktik på mulige uddannelser indgår som faste aktiviteter i specielt i 8. og 9. klasse. Dette planlægges i tæt samarbejde med skolens UU-vejleder.

Et par gange i løbet af året har vi arrangementer, som er for hele skolen, hvor de forskellige klasser mødes til hyggelige arrangementer eller mere konkurrenceprægede aktiviteter.

Samarbejde mellem skole og hjem

Når en elev er visiteret til Hafnia, afholdes et optagemøde på skolen. På mødet informeres elev og forældre om skolens dagligdag, struktur og indhold. Optagemødet vil typisk ligge i maj eller juni måned inden skolestart i august

Aula er omdrejningspunkt og platform for den løbende information og kommunikation. Derudover kan der foregå telefonisk kontakt indenfor personalets arbejdstid – typisk mandag til fredag i tidsrummet 8.00 – 15.30.

Skole og hjem er løbende i dialog for at støtte eleven bedst muligt, ligesom der er dialog om status, evaluering og individuelle elev- og uddannelsesplaner.

Skole-hjemsamtaler afholdes 2 gange årligt á  45 minutter. Skole-hjemsamtalen tager udgangspunkt i både lærernes og forældrenes fortælling om den enkelte elev, samt i elevplanen. Som udgangspunkt deltager eleven i alle skole-hjemsamtaler.

Skolehjemsamarbejdet er efter behov og aftale mellem elevens forældre og lærere/ledelse.

Der afholdes forældremøder i løbet af skoleåret i egen klasse. Desuden er der tema-forældremøder, hvor relevante årgange samles, fx om uddannelsesvalg og eksamen.