Læring og fag

Når man er elev på Familiekurserne skal man arbejde med de samme læringsmål for fagene dansk, matematik og engelsk, som også hjemklassens øvrige elever arbejder med.

Dette gælder også når hjemklassen har lektier for.

Derfor er undervisningsmaterialer fra elevens egen klasse og fag udgangspunktet for skolearbejdet i familiekursusforløbet og det er hjemklassens lærere der står for at forberede elevens faglige arbejde.

1 og 2 dagsholdet

Eleverne arbejder ca. 3 lektioner om dagen, hvor de arbejder med fag og læring i samarbejde med både forældre og personale. Familiekurserne kan supplere med yderligere fagligt materiale.

Et familiekursus er samtidig en god mulighed for at fokusere på hvordan eleven arbejder med skoleopgaver og tilegner sig læring. Her kan vi drøfte erfaringer med skolearbejde og udvikle og afprøve nye strategier.

Dette fokus på arbejds- og læringsstrategier foregår i samarbejde mellem elev, forældre og Familiekurserne og videndeles løbende med egen skole/lærere på netværksmøde.

Netværksmøder

På netværksmøderne drøftes den øjeblikkelige situation og status. Vi deler erfaringer med succeser og udfordringer, og justerer på strategier og handleplaner.

Det kan både være strategier i forhold til eleven og i forhold til elevens læringsmiljøer.

Fagligt udbytte

Det faglige udbytte og skolearbejdet understøttes desuden ved at Familiekursernes personale besøger elevens hjemklasse. Besøgene giver mulighed for fælles refleksioner og udbygger samarbejdet.

Samlet set kommer eleven ikke fagligt bagud i dansk, matematik og engelsk ved et familiekursus og det er målet at eleven efter et forløb er bevidst om hvad der skal til for at profitere bedst muligt af skolearbejdet.

Ligeledes er det hensigten at forældre og lærere udvider sin indsigt i hvorledes eleven bedst kan motiveres, udfordres og støttes i det faglige arbejde og læringsprocesser.