Samarbejde med skoler

-        Et netværksbaseret samarbejde

Fælles indsats – fælles ansvar er overskriften på at styrke netværkssamarbejdet.

Inden kursusstart indkalder og afholder vi et informations- og målmøde.

I løbet af de første 16 uger afholder vi tre netværksmøder ca. hver 5. uge, hvor vi gør status på forløbet. Vi kommer på besøg i barnets klasse og klassens lærere besøger Familiekurserne. Første gang vi besøger barnets klasse, fortæller vi om kurset og derefter laver vi observationer mellem hvert netværksmøde. Derudover afholder vi et sparringsmøde med hele lærerteamet, hvor vi sparrer med lærerne om barnets og klassens samspil og trivsel.

I opfølgningsperioden afholder vi netværksmøder ca. hver 2. måned for at sikre, at den gode udvikling fortsætter. Mellem hvert netværksmøde laver vi observationer i klassen.

Familiekurserne udarbejder en kursusplan, som hjælper netværket til at holde styr på aftaler, og hvor vi befinder os i forandringsprocessen.

Mål og bogen med de gode historier

På målmødet opstiller forældrene, barnet, barnets skolenetværk og familiekurserne 3-4 mål for samarbejdet. Netværket skal støtte barnet i at øve sig på målene. Målene kunne fx være:

1. Jeg gør, hvad den voksne beder mig om
  2. Jeg går i gang med min opgave
  3. Jeg taler pænt til alle

Målene står i barnets bog: ”Bogen med de gode historier”, som følger barnet mellem skole, hjem og familiekurset i hele forløbet. Bogen har til formål at opbygge nye og positive fortællinger om barnet. Det er vigtigt, at lærere og forældre skriver i bogen med de gode historier, så vi får bygget bro mellem det, der sker i skolen, hjemmet og på Familiekurserne.

Familier hjælper familier

På Familiekurserne deltager 8-10 familier på et hold. Familierne hjælper hinanden ved at dele erfaringer og ved at komme med nye idéer til, hvordan de ønskede forandringer bliver til virkelighed.

En dag på Familiekurserne indeholder fx skolearbejde, øvelser, aktiviteter og ture. På kurset har vi en undersøgende tilgang, hvor vi med et nysgerrigt blik forsøger at forstå barnets handlinger og intentioner. Derudover kigger vi sammen på forældrerollen og de eksisterende samspilsmønstre.