Samarbejde med skoler
Et netværksbaseret samarbejde
Fælles indsats og ansvar er kernen i vores arbejde med at styrke samarbejdet omkring barnet.
Før kursusstart inviterer vi til et informations- og målmøde, hvor alle parter samles.
I løbet af de første 16 uger holder vi tre netværksmøder med cirka fem ugers mellemrum, hvor vi følger op på forløbet. Vi besøger barnets klasse, og lærerne kommer også på besøg hos Familiekurserne. Ved det første klassebesøg præsenterer vi kurset, og efterfølgende foretager vi observationer mellem netværksmøderne. Derudover arrangerer vi et sparringsmøde med hele lærerteamet, hvor vi drøfter barnets og klassens trivsel og samspil.
Under opfølgningsperioden, som følger efter kurset, mødes vi cirka hver anden måned for at sikre, at udviklingen fortsætter som ønsket. Også her laver vi observationer i klassen mellem møderne.
Familiekurserne udarbejder en kursusplan, som hjælper alle i netværket med at holde styr på aftaler og følger med i, hvor vi er i forandringsprocessen.
Mål og "Bogen med de gode historier"
På målmødet sætter forældre, barn, skolenetværket og Familiekurserne sammen 3-4 konkrete mål for samarbejdet. Netværket støtter barnet i at øve sig på disse mål, som for eksempel:
- Jeg gør, hvad den voksne beder mig om
- Jeg går i gang med min opgave
- Jeg taler pænt til alle
Disse mål skrives ind i barnets egen bog, ”Bogen med de gode historier,” som følger barnet mellem skole, hjem og kursus i hele forløbet. Bogen har til formål at skabe nye, positive fortællinger om barnet, og det er vigtigt, at både lærere og forældre skriver i den, så der bliver skabt sammenhæng mellem det, der sker i skolen, hjemmet og på Familiekurserne.
Familier hjælper familier
På Familiekurserne samles typisk 8-10 familier på hvert hold. Her støtter familierne hinanden ved at dele erfaringer og idéer, så de positive forandringer bliver virkelighed.
En typisk dag på Familiekurserne inkluderer skolearbejde, øvelser, aktiviteter og udflugter. Vores tilgang er nysgerrig og undersøgende, hvor vi sammen prøver at forstå barnets handlinger og intentioner. Samtidig ser vi på forældrerollen og de samspilsmønstre, der allerede findes, for at finde nye veje fremad.